Ga naar inhoud

Chaos op de luchthaven

Op vakantie gaan is altijd spannend en leuk, maar niet als u door chaos op een luchthaven uw vlucht mist of dat deze geannuleerd wordt. Helaas speelt dit momenteel wel op verschillende luchthavens binnen Europa. Wat kunt u doen als u hiermee te maken krijgt?

Het is fijn om te weten wat u kunt doen én wat uw rechten zijn in zo’n situatie. Daarover leest u hieronder meer.

Praktische tips

1. Wees ruim op tijd op de luchthaven

Zorg ervoor dat u ruim op tijd op de luchthaven aanwezig bent.

2. Zorg voor bewijs dat u tijdig op de luchthaven aanwezig was

Als u door de drukte helaas toch uw vlucht mist, dan kan het van belang zijn dat u bewijs heeft dat u wel op tijd aanwezig was op de luchthaven. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een foto op de luchthaven met een tijdstempel, de tijdlijn van uw locatie via Google Maps, de in- en uitchecktijd van het openbaar vervoer of de factuur van de taxi waar op staat hoe laat de taxi u bij de luchthaven heeft afgezet. 

3. Reis zonder ruimbagage als dat mogelijk is

Het inchecken van ruimbagage kan veel tijd in beslag nemen. Als u geen ruimbagage nodig heeft, probeer dan alleen handbagage mee te nemen. Dit vergroot de kans dat u uw vlucht haalt.

Vaak gestelde vragen

Heeft u door de enorme drukte uw vlucht gemist, wellicht door de lange rij voor de security controle of omdat u lang moet moest wachten voor de incheckbalie? Dan is de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie daar niet voor verantwoordelijk. U heeft dan geen recht op een vergoeding. Hoe vervelend dit ook is. U kunt het beste contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie met de vraag of zij samen met u kunnen kijken naar een oplossing. 

Of de luchthaven hiervoor aansprakelijk is, is nog lastig te bepalen. U heeft geen contractuele overeenkomst met de luchthaven. Schade zonder contractuele overeenkomst verhalen is erg lastig. U moet in ieder geval aan kunnen tonen dat de luchthaven onzorgvuldig heeft gehandeld en daarmee een verwijt valt te maken.

Is uw reis door de reisorganisatie in uw nadeel gewijzigd? Moet u bijvoorbeeld verder rijden van of naar een ander vliegveld? Dan mag u verwachten dat de reisorganisatie de meerkosten vergoedt die door de verandering zijn ontstaan. Bijvoorbeeld treinkaartjes. De reisorganisatie moet in ieder geval een redelijke compensatie aanbieden voor de kosten die een verandering met zich mee kan brengen.

Als u meer dan drie uur later dan de geplande aankomsttijd aankomt op uw vakantiebestemming, heeft u recht op compensatie. Dat is niet het geval als er sprake is van overmacht. Er is bijvoorbeeld sprake van overmacht als de luchtverkeersleiding aan het staken is.

Moet u door vertraging voor langere tijd op de luchthaven of elders in het vakantieland verblijven? Dan moet de luchtvaartmaatschappij redelijke kosten voor eten en drinken vergoeden. Is een overnachting noodzakelijk? Dan moet de luchtvaartmaatschappij ook voor de overnachting zorgen. Ook kunt u een vergoeding krijgen voor het vervoer van en naar de luchthaven in het vakantieland. Als u een pakketreis heeft geboekt, dan is de reisorganisatie verantwoordelijk.

Lees voor meer informatie over de dekking van de reisverzekering onze blog over vertraagde en geannuleerde vliegreizen.

Als u een pakketreis heeft geboekt en uw vlucht wordt meer dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd dan kunt u terecht bij uw reisorganisatie. Het kan zijn dat de reisorganisatie u een alternatieve vlucht aanbiedt. Komt deze vlucht u niet goed uit? Neem dan contact op met de reisorganisatie om een andere vlucht te regelen, dit kan ook zijn vanaf een andere luchthaven. Is een andere vlucht niet mogelijk? Of is het geboden alternatief niet redelijk? Dan wordt uw volledige pakketreis vergoed. U kunt ook in aanmerking komen voor een vast compensatiebedrag als er geen sprake is van overmacht.

Heeft u de vlucht en uw verblijf apart geboekt? Dan heeft u een losse vliegreis. Als de vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd, moet de luchtvaartmaatschappij u een andere alternatieve vlucht aanbieden of uw ticket terugbetalen. Vaak biedt de luchtvaartmaatschappij u meteen een alternatieve vlucht aan. Komt deze vlucht u niet goed uit? Neem dan contact op met de luchtvaartmaatschappij om een andere vlucht te regelen. Is een andere vlucht niet mogelijk? Of is het geboden alternatief niet redelijk? Dan kunt u uw geld terugvragen. Als u daarna zelf een vervangende vlucht regelt, moet de luchtvaartmaatschappij soms de eventuele meerprijs van de nieuwe ticket aan u vergoeden. U kunt ook in aanmerking komen voor een vast compensatiebedrag als er geen sprake is van overmacht.

Moet u door annulering voor langere tijd op de luchthaven of elders in het vakantieland verblijven? Dan moet de luchtvaartmaatschappij redelijke kosten voor eten en drinken vergoeden. Is een overnachting noodzakelijk? Dan moet de luchtvaartmaatschappij ook voor de overnachting zorgen. Ook kunt u een vergoeding krijgen voor het vervoer van en naar de luchthaven in het vakantieland.  Als u een pakketreis heeft geboekt, dan is de reisorganisatie verantwoordelijk.

U hoeft een alternatieve vlucht niet te accepteren. U mag kiezen tussen een alternatieve vlucht of een annulering met volledige terugbetaling van uw ticket.

Komt de alternatieve vlucht u niet goed uit? Neem dan contact op met de luchtvaartmaatschappij om een andere vlucht te regelen.

Is een andere vlucht niet mogelijk en boekt u een ticket bij een andere luchtvaartmaatschappij? Dan moet de luchtvaartmaatschappij soms de eventuele meerprijs van de nieuwe ticket aan u vergoeden.

U kunt ook in aanmerking komen voor een vast compensatiebedrag als er geen sprake is van overmacht. Dat kan alleen als de vlucht binnen 2 weken voor vertrek is gewijzigd en het tijdsverschil tussen de oude en de nieuwe vlucht van een bepaalde omvang is.