Ga naar inhoud

Uw vlucht heeft vertraging of is geannuleerd

Als uw vlucht vertraging heeft of wordt geannuleerd is dat vervelend. Helemaal als de vliegmaatschappij u ter plekke geen duidelijkheid geeft.

Wanneer kunt u kosten vergoed krijgen?
Bij vertraging van uw vlucht kunt u in sommige gevallen eten en overnachten op kosten van de vliegmaatschappij. Ook kunt u recht hebben op financiële compensatie. Dit hangt af van de duur van de vertraging maar ook vanuit welk land en met welke maatschappij u vliegt.

Ontdek hier onder wat u kunt doen en welke rechten u heeft.

Online Rechtenchecker

Praktische juridische tips

1. Zorg dat u de juiste bewijzen verzamelt.

Verzamel zo veel mogelijk bewijzen waarmee u kunt aantonen dat u in uw recht staat. Bewaar instapkaarten, tickets en bagageclaimkaartjes. Maak foto’s waarmee u kunt bewijzen dat u op tijd bij de incheckbalie was. Belangrijk is ook de bevestiging van uw vlucht.

2. Spreek onmiddellijk de vliegtuigmaatschappij aan, als er iets misgaat.

Vliegtuigmaatschappijen zijn verplicht om u te wijzen op de mogelijkheid compensatie aan te vragen. Ze moeten u ook de juiste verzorging aanbieden. Wijs hen daar meteen op als u denkt dat ze in gebreke blijven.

3. Ga niet zelf op zoek naar alternatieven.

Volg de aanwijzingen van de vliegtuigmaatschappij op. Ga bijvoorbeeld niet zelf andere vluchten boeken, hoe graag u misschien ook ter plekke een oplossing wilt.

4. Klaag op tijd. Let daarbij vooral op de vervaltermijn van twee jaar. U vindt hier een aantal voorbeeldbrieven om klachten in te dienen.

Wacht niet met klagen. Komt u er met de luchtvaartmaatschappij niet uit? Dan kunt u uw klacht tot maximaal één jaar na de vlucht aanmelden bij de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT). Daarom is het van belang dat u uw claim tijdig bij de luchtvaartmaatschappij indient. Zo nodig heeft u dan nog voldoende tijd om bij het ILT te klagen.

Uw recht om compensatie te vorderen op basis van de Europese verordening vervalt twee jaar na de vluchtdatum. U kunt dan dus niet meer voor compensatie bij de luchtvaartmaatschappij of de rechter terecht voor compensatie.

5. Kijk bij een boeking op internet goed naar de voorwaarden.

Bij een boeking moet u altijd akkoord gaan met de voorwaarden. Het is verstandig om toch even de voorwaarden te lezen, ook al is het soms verleidelijk om snel een vinkje te zetten en de boeking te voltooien. Pas ook goed op met het online invullen van uw gegevens, alleen om te zien wat de totale kosten zijn. Vaak bent u dan al bezig met het boeken en/of bevestigen van een reis of vlucht.

6. Neem de juiste reispapieren mee

Het meenemen van de juiste reispapieren valt onder uw eigen verantwoordelijkheid. Denk hierbij niet alleen naar de informatie die de luchtvaartmaatschappij geeft. Denk hierbij vooral ook om coronapapieren, ESTA-formulier, visa, etc. 

Vaak gestelde vragen

Video: jurist aan het woord

Voorbeeldbrieven

Klacht wegens overboeking

Vlucht vertraagd

Vlucht geannuleerd