Ga naar inhoud

Uw vlucht heeft vertraging of is geannuleerd

Als uw vlucht vertraging heeft of wordt geannuleerd is dat vervelend. Helemaal als de vliegmaatschappij u ter plekke geen duidelijkheid geeft.

Wanneer kunt u kosten vergoed krijgen?
Bij vertraging van uw vlucht kunt u in sommige gevallen eten en overnachten op kosten van de vliegmaatschappij. Ook kunt u recht hebben op financiële compensatie. Dit hangt af van de duur van de vertraging maar ook vanuit welk land en met welke maatschappij u vliegt.

Ontdek hier onder wat u kunt doen en welke rechten u heeft.

Online Rechtenchecker

Een vliegreis gaat niet altijd zoals u had gedacht of gepland. Het vliegtuig blijkt vol. U heeft uren vertraging. Of de vlucht gaat helemaal niet door. Wat zijn uw rechten en wat kunt u doen?

Praktische juridische tips

1. Zorg dat u de juiste bewijzen verzamelt.

Verzamel zo veel mogelijk bewijzen waarmee u kunt aantonen dat u in uw recht staat. Bewaar instapkaarten, tickets en bagageclaimkaartjes. Maak foto’s waarmee u kunt bewijzen dat u op tijd bij de incheckbalie was. Belangrijk is ook de bevestiging van uw vlucht.

2. Spreek onmiddellijk de vliegtuigmaatschappij aan, als er iets misgaat.

Vliegtuigmaatschappijen zijn verplicht om u te wijzen op de mogelijkheid compensatie aan te vragen. Ze moeten u ook de juiste verzorging aanbieden. Wijs hen daar meteen op als u denkt dat ze in gebreke blijven.

3. Ga niet zelf op zoek naar alternatieven.

Volg de aanwijzingen van de vliegtuigmaatschappij op. Ga bijvoorbeeld niet zelf andere vluchten boeken, hoe graag u misschien ook ter plekke een oplossing wilt.

4. Klaag op tijd. Let daarbij vooral op de vervaltermijn van twee jaar. U vindt hier een aantal voorbeeldbrieven om klachten in te dienen.

Wacht niet met klagen. Komt u er met de luchtvaartmaatschappij niet uit? Dan kunt u uw klacht tot maximaal één jaar na de vlucht aanmelden bij de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT). Daarom is het van belang dat u uw claim tijdig bij de luchtvaartmaatschappij indient. Zo nodig heeft u dan nog voldoende tijd om bij het ILT te klagen.

Uw recht om compensatie te vorderen op basis van de Europese verordening vervalt twee jaar na de vluchtdatum. U kunt dan dus niet meer voor compensatie bij de luchtvaartmaatschappij of de rechter terecht voor compensatie.

5. Kijk bij een boeking op internet goed naar de voorwaarden.

Bij een boeking moet u altijd akkoord gaan met de voorwaarden. Het is verstandig om toch even de voorwaarden te lezen, ook al is het soms verleidelijk om snel een vinkje te zetten en de boeking te voltooien. Pas ook goed op met het online invullen van uw gegevens, alleen om te zien wat de totale kosten zijn. Vaak bent u dan al bezig met het boeken en/of bevestigen van een reis of vlucht.

Vaak gestelde vragen

Om compensatie te krijgen, moet u voldoen aan de voorwaarden die voortvloeien uit een Europese verordening. Het moet gaan om een vlucht met vertrek vanuit:

  • een land binnen de EU (Europese Unie) of
  • een land buiten de EU naar een land binnen de EU, met een luchtvaartmaatschappij uit de EU.

Pas dan gelden de regels uit de Europese verordening. Er zijn overigens nog meer voorwaarden. Zie daarvoor ook de volgende vraag.

U kunt uw geld terugkrijgen of een andere vlucht accepteren. Ook heeft u recht op een vergoeding volgens deze tabel:

VluchtafstandCompensatie
Minder dan 1.500 km€ 250,-
1.500 tot 3.500 km€ 400,-
3.500 km of meer€ 600,-

Vliegt u met een andere vlucht naar uw eindbestemming, dan is de hoogte van de vergoeding afhankelijk van de duur van de vertraging. U heeft dan recht op vergoeding volgens onderstaande tabel.

Vluchtafstand<Aankomstvertraging<Compensatie
Minder dan 1.500 kmTot 2 uur€ 125,-
1.500 tot 3.500 kmTot 3 uur€ 200,-
3.500 km of meerTot 4 uur€ 300,-

Ook moet de luchtvaartmaatschappij u verzorging aanbieden in redelijke verhouding tot de wachttijd (bijvoorbeeld: ontbijt, lunch, diner en - indien een overnachting noodzakelijk wordt - een verblijf in een hotel plus vervoer tussen de luchthaven en de geboden slaapplaats). Bovendien: twee gratis telefoongesprekken, fax- of e-mailberichten.

Heeft u niet vrijwillig uw stoel afgestaan? Dan kunt u uw geld terugkrijgen of een ander vliegticket accepteren. Ook heeft u recht op vergoedingen volgens deze tabel:

VluchtafstandCompensatie
Minder dan 1.500 km€ 250,-
1.500 tot 3.500 km€ 400,-
3.500 km of meer€ 600,-

Vliegt u met een andere vlucht naar uw eindbestemming, dan is de hoogte van de vergoeding afhankelijk van de duur van de vertraging. U heeft dan recht op vergoeding volgens onderstaande tabel.

VluchtafstandAankomstvertragingCompensatie
Minder dan 1.500 kmTot 2 uur€ 150,-
1.500 tot 3.500 kmTot 3 uur€ 200,-
3.500 km of meerTot 4 uur€ 300,-

Ook moet de luchtvaartmaatschappij u verzorging aanbieden in redelijke verhouding tot de wachttijd (bijvoorbeeld: ontbijt, lunch, diner en - indien een overnachting noodzakelijk wordt - een verblijf in een hotel plus vervoer tussen de luchthaven en de geboden slaapplaats). Bovendien: twee gratis telefoongesprekken, fax- of e-mailberichten.

In geval van een vertraging heeft u op grond van de Europese verordening geen recht op een andere vlucht. Door het accepteren van een andere vlucht is de oorspronkelijke vervoersovereenkomst beëindigd en beschikt u niet meer over een bevestigde boeking voor de vlucht.

Nee. U bent in beide gevallen ‘gewoon’ een passagier. Als u zakelijk schade ondervindt doordat u bijvoorbeeld een zeer belangrijke afspraak miste, kunt u deze schade mogelijk verhalen op de luchtvaartmaatschappij. Dit staat los van de rechten op basis van de Europese Verordening.

Nee. Allereerst moet u zelf uw zaken op orde hebben gehad. Daarnaast kan er sprake zijn van overmacht (vulkaanuitbarstingen, ander natuurgeweld, conflicten, aanslagen, veiligheidsproblemen en dergelijke) waardoor er geen recht bestaat op compensatie.

Dat er sprake was van overmacht moet door de luchtvaartmaatschappij worden aangetoond. Voor meer informatie hierover kunt u kijken op www.ilent.nl. Daar vindt u ook een overzicht van vluchten waarvan is vastgesteld dat er sprake was van overmacht.

U moet beschikken over geldige papieren (bevestiging van de vlucht, tickets, identiteitsbewijzen enz.). En u moet op tijd bij de incheckbalie zijn. Dat wil zeggen: op de tijd die is gemeld of – als er niets is gemeld – uiterlijk 45 minuten vóór de gepubliceerde vertrektijd.

Dat ligt eraan wanneer u het werd meegedeeld en wat het alternatief is:

  • 14 dagen (of meer) van tevoren meegedeeld.
    Dan heeft u geen recht op compensatie.
  • Tussen 7 en 14 dagen van tevoren meegedeeld en u krijgt een andere vlucht aangeboden die:
    • niet meer dan twee uur vóór de oorspronkelijke tijd vertrekt en
    • niet meer dan vier uur later dan de oorspronkelijke tijd aankomt.
      Ook in dat geval heeft u geen recht op compensatie.
  • Minder dan 7 dagen voor vertrek meegedeeld en u krijgt een andere vlucht aangeboden die:
    • niet meer dan een uur vóór de oorspronkelijke tijd vertrekt en
    • niet meer dan twee uur later dan de oorspronkelijke tijd aankomt.
      Ook in dat geval heeft u geen recht op compensatie.

U heeft recht op een vergoeding volgens deze tabel:

Vluchtafstand

Aankomstvertraging

Compensatie

Minder dan 1.500 km3 uur of meer€ 250,-
Van 1.500 tot 3.500 km3 uur of meer€ 400,-
3.500 km of meer3 uur of meer, maar minder dan 4 uur€ 300,-
3.500 km of meer4 uur of meer€ 600,-

Ook moet de luchtvaartmaatschappij u verzorging aanbieden in redelijke verhouding tot de wachttijd (bijvoorbeeld: ontbijt, lunch, diner en - indien een overnachting noodzakelijk wordt - een verblijf in een hotel plus vervoer tussen de luchthaven en de geboden slaapplaats). Bovendien: twee gratis telefoongesprekken, fax- of e-mailberichten.

Ga bij problemen met een vlucht eerst in gesprek met de luchtvaartmaatschappij, op het vliegveld waar u op dat moment bent.

Ga niet eigenhandig andere vluchten boeken of oplossingen zoeken. Bent u er niet uitgekomen, klaag dan bij de luchtvaartmaatschappij met behulp van de voorbeeldbrieven voor overboeking, vertraging of annulering (zie verderop). Als dat niet helpt, kunt u binnen één jaar een klacht neerleggen bij het Meldpunt Luchtvaartpassagiers van de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) via www.ilent.nl. Geeft de ILT u gelijk en komt u er nog niet uit? Dan kunt u naar de rechter stappen.

Let goed op de termijnen: uw recht om compensatie te vorderen vervalt twee jaar na de vluchtdatum. U kunt dan dus niet meer bij de luchtvaartmaatschappij of de rechter terecht voor compensatie.

Video: jurist aan het woord

Voorbeeldbrieven

Klacht wegens overboeking

Vlucht vertraagd

Vlucht geannuleerd