Ga naar inhoud

2 januari 2024

Mediation voor zakelijke conflicten: wanneer is het een goede keus?

Heb je een conflict met een klant, een leverancier of een andere zakelijke relatie? Dan kun je je geschil mogelijk oplossen met mediation. We leggen uit wat mediation inhoudt en wanneer het je kan helpen.

Wat is mediation?

Mediation is een vorm van bemiddeling in conflicten. Een bemiddelaar (mediator) begeleidt de gesprekken tussen jou en de tegenpartij. Met als doel: een optimaal resultaat bereiken. Dat is een resultaat dat zoveel mogelijk rekening houdt met de aanwezige belangen.

Wat doet een mediator?

De mediator heeft kennis van en ervaring met het begeleiden van de mediation. Diegene kan de onderhandelingen begeleiden. En beweging krijgen in conflicten die vast lijken te zitten.

De mediator zegt niets over de inhoud van het conflict en spreekt ook geen oordeel uit. Wel zorgt de mediator voor een praktische en haalbare oplossing. De mediator kiest geen partij en is neutraal. De mediator is er dus voor beide partijen en heeft geen belang bij de uitkomst van het conflict.

Wat kun je zelf doen in een mediation?

Je zorgt zelf voor de inhoud van het gesprek. Je kunt alvast bedenken wat jouw verlangens en wensen zijn. Belangrijk is dat je ook een aantal voorstellen doet. En dat je reageert op de voorstellen. Probeer de ander te begrijpen, flexibel te zijn, en flexibiliteit te ontdekken bij de ander.

Hoe gaat een mediation?

Je zit samen met de mediator en de andere partij om tafel. Je bespreekt dan samen alle onderdelen en achtergronden van het conflict. Zo kun je samen tot mogelijke oplossingen komen. Voor bijna elk conflict is er een oplossing die voor alle partijen acceptabel en zelfs aantrekkelijk is.

Wanneer is mediation een goede keuze?

Meestal past mediation bij alle grote en kleine conflicten. Mediation heeft verschillende voordelen, zoals:

  • Mediation biedt vaak snel een oplossing. Het duurt gemiddeld een aantal weken. Soms is één gesprek van een paar uur al genoeg. Je bepaalt zelf de inhoud van de gesprekken. Dat is anders als je naar de rechter gaat. Dan beslist de rechter voor je.

  • Beide partijen krijgen de kans om alles uit te spreken. Samen zoek je naar een oplossing. De persoonlijke of zakelijke relatie kan zo bewaard blijven.
    Een belangrijke reden voor succes is de wil om te onderhandelen. Misschien denk je dat die wil er niet is. Maar samen aan tafel blijkt er vaak toch genoeg ruimte voor onderhandeling.

De gesprekken blijven geheim

Bij mediation zijn de gesprekken vertrouwelijk. Dat betekent dat de gesprekken geheim blijven. Hier mogen jij en de andere partij op vertrouwen en vanuit gaan. Als het conflict is opgelost, komen de gemaakte afspraken in een vaststellingsovereenkomst.

Het kan ook zijn dat je het bij mediation niet met elkaar eens wordt. Je kunt de rechter dan vragen om je zaak te behandelen. Wat tijdens de mediation is gebeurd, blijft vertrouwelijk. Wel kun je met de tegenpartij afspreken dat bepaalde stukken niet vertrouwelijk zijn.

Jouw rechtsbijstandverzekeraar kan een mediator inschakelen. De mediator moet dan wel zijn aangesloten bij de Mediators federatie Nederland (MfN). Heb je een rechtsbijstandverzekering van Univé? Dan kan Univé Rechtshulp een mediator voor je regelen. Univé heeft zelf ook mediators in dienst die aangesloten zijn bij de MfN.

Wie betaalt de kosten?

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, dan vergoedt je verzekeraar mogelijk je kosten voor mediation.

Deel dit bericht