Ga naar inhoud

7 november 2022

Zakelijk energiecontract afsluiten: waar moet je op letten?

Mogelijk word je als kleine ondernemer steeds vaker gebeld voor het afsluiten van een zakelijk energiecontract. Wat zijn je rechten als je akkoord gaat met een deal die helemaal niet zo voordelig blijkt? En hoe zit het met de bedenktijd?

Vaak is alleen de eerste maand voordelig

Het kan gebeuren dat je telefonisch benaderd wordt voor het afsluiten van een zakelijk energiecontract. Je krijgt een aantrekkelijke deal waarmee je duizenden euro's aan energie kunt besparen. Maar als het contract eenmaal getekend is, blijkt die deal ineens enorm tegen te vallen. Jouw leverancier blijft de energieprijzen namelijk maandelijks verhogen: alleen de eerste maand was écht voordelig.

Geen bedenktijd voor ondernemers

In tegenstelling tot consumenten hebben ondernemers géén wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Zet je als ondernemer een handtekening onder een zakelijk energiecontract? Dan is deze overeenkomst bindend voor je bedrijf, behalve als er een bedenktermijn is opgenomen in de algemene voorwaarden. Vaak is dit niet het geval. Daarom is het extra belangrijk om een aangeboden deal of overeenkomst helemaal door te lezen voordat je ermee akkoord gaat en deze tekent.

Controleer de looptijd en tarieven

Voordat je een energiecontract afsluit, is het vooral belangrijk om te kijken naar de looptijd van het contract én de tarieven waartegen de energie geleverd wordt. Energieleveranciers bieden tegenwoordig namelijk steeds vaker langdurige contracten aan tegen een variabel tarief.

Het tarief dat in het telefoongesprek genoemd wordt, is vaak het tarief dat alleen voor de eerste maand van levering geldt. Daarna worden de tarieven elke maand fors hoger. De ACM (Autoriteit Consument en Markt) heeft deze verkooppraktijken nog niet afgekeurd.

Krijg je telefonisch een nieuw energiecontract aangeboden? Weet dan dat je niet direct akkoord hoeft te gaan. Vraag aan de beller of je eerst een offerte of aanbod per e-mail mag ontvangen. Lees deze op een later moment rustig door. Of vraag een van onze juristen om je hierbij te helpen.

Zakelijk energiecontract opzeggen

Wil je je huidige zakelijk energiecontract juist opzeggen? Hou er dan rekening mee dat de opzegboetes voor ondernemers vele malen duurder zijn dan voor consumenten. Zo kost het vroegtijdig beëindigen van een energiecontract voor een consument meestal een paar honderden euro’s. Terwijl de opzegboete voor een melkveehouder al snel € 20.000 bedraagt. Dit komt door de hogere contractwaarde.

In de Richtsnoeren Redelijke Opzegvergoedingen Vergunninghouders stelt de ACM vast wanneer een opzegboete redelijk is. Er is sprake van een redelijke opzegboete in een van deze situaties:

  • De opzegboete bedraagt maximaal 15% van de resterende (verwachte) waarde van de overeenkomst.

  • De opzegboete bedraagt het verschil tussen de waarde van de overeenkomst op basis van de marktprijs op het moment van beëindigen en de resterende waarde van de overeenkomst, plus een administratieve vergoeding van maximaal € 50.

  • De opzegboete bedraagt maximaal € 100 per niet uitgediend jaar.

Wel is het zo dat de hoge opzegboetes alleen gelden voor ondernemers die de energie vooral zakelijk gebruiken. Deze bedragen gelden dus bijvoorbeeld niet voor zzp’ers die een administratiekantoor aan huis hebben en de energie vooral privé gebruiken. Volgens de Richtsnoeren nemen zij de energie dan namelijk af als consument.

Let op: ga je in op een nieuw telefonisch aanbod? Dan krijg je een opzegboete van je vorige energieleverancier. Controleer dus altijd goed met wie je belt: is het een nieuwe energieleverancier, een tussenpersoon, of jouw huidige energieleverancier?

ACM roept zzp’ers op: meld misleidende verkoop van energie

De ACM houdt toezicht op de energiemarkt. Als je een klacht hebt over de werkwijze van een energieleverancier, dan kun je dit bij hen melden. De ACM bemiddelt niet tussen jou en de energieleverancier. Maar als er meerdere klachten binnenkomen over dezelfde energieleverancier, dan kan de ACM wél stappen ondernemen. Bijvoorbeeld door de leverancier een boete op te leggen.

Heb je een geschil met jouw energieleverancier? En is de schade maximaal € 50.000? Dan kun je je zaak melden bij de Geschillencommissie Energie Zakelijk als jouw energieleverancier daarbij aangesloten is. Onze juristen kunnen je hiermee helpen. 

Juridische check nodig?

Twijfel je over een aangeboden zakelijk energiecontract dat je nog niet getekend hebt? Of wil je weten of je je huidige energiecontract kosteloos kunt beëindigen? Dan helpen we je graag. Onze juristen kunnen het contract voor je controleren en juridisch advies geven.

Schakel onze hulp in via jouw rechtsbijstandverzekering. Of, als je die niet hebt, via Rechtshulp on demand.

Deel dit bericht