Ga naar inhoud

Door de enorme drukte op de luchthaven is mijn vlucht geannuleerd. Wat kan ik doen?

Dat hangt af van jouw situatie en de reis die je gemaakt hebt. 

Ik heb een pakketreis geboekt
Heb je een pakketreis geboekt en is je vlucht langer dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd? Dan kun je terecht bij jouw reisorganisatie.

Het kan zijn dat de reisorganisatie je een andere vlucht aanbiedt. Komt deze vlucht je niet goed uit? Neem dan contact op met de reisorganisatie om een andere vlucht te regelen. Dit kan ook een vlucht vanaf een andere luchthaven zijn.

Is een andere vlucht niet mogelijk? Of is de voorgestelde vlucht niet redelijk? Dan krijg je het totale aankoopbedrag van je pakketreis terug. Je kunt ook in aanmerking komen voor een vaste vergoeding als er geen sprake is van overmacht.

Ik heb een losse vlucht geboekt
Heb je de vlucht en jouw verblijf apart geboekt? Dan heb je een losse vliegreis. Als de vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd, moet de luchtvaartmaatschappij je een andere vlucht aanbieden óf jouw ticket terugbetalen.

Vaak biedt de luchtvaartmaatschappij je meteen een andere vlucht aan. Komt deze vlucht je niet goed uit? Neem dan contact op met de luchtvaartmaatschappij om een andere vlucht te regelen. Is een andere vlucht niet mogelijk? Of is de voorgestelde vlucht niet redelijk? Dan kun je je geld terugvragen.

Als je hierna zelf een vervangende vlucht regelt die duurder is, dan moet de luchtvaartmaatschappij soms de extra kosten voor jouw nieuwe ticket vergoeden. Je kunt ook in aanmerking komen voor een vaste vergoeding als er geen sprake is van overmacht.

Ik moet langer blijven op de luchthaven of in het buitenland
Moet je door de annulering voor langere tijd op de luchthaven of ergens anders in het vakantieland blijven? Dan moet de luchtvaartmaatschappij je een redelijke vergoeding geven voor eten en drinken.

Is een overnachting ook nodig? Dan moet de luchtvaartmaatschappij daarvoor zorgen. Ook voor het vervoer van en naar de luchthaven in het vakantieland kun je een vergoeding krijgen.

Let op: als je een pakketreis hebt geboekt, dan is de reisorganisatie verantwoordelijk.

Heeft u antwoord op uw vraag gekregen?