Ga naar inhoud

Rechtsbijstand inschakelen

Ben je bij Univé verzekerd voor rechtshulp en heb je een juridisch probleem? Dan kun je altijd jouw zaak bij ons melden.

We kijken altijd eerst óf we je kunnen helpen. En zo ja, hoe we dat het beste kunnen doen. Dit doen we door je melding te beoordelen. Dat gebeurt in drie stappen.

  • 1

    Eerst checken we of het conflict onder de dekking van je verzekering valt. En of we genoeg informatie hebben om dat te beoordelen.

    Als je geen dekking hebt, kunnen we je helaas niet verder helpen. Hebben we meer informatie van je nodig? Dan vragen we deze bij je op.

  • 2

    Valt de aanvraag binnen je verzekering? Dan kijken we of we voldoende informatie hebben om vast te stellen dat er een conflict is. En of we een juridische actie kunnen beginnen. Dat doen we door te kijken of duidelijk is wat er precies gebeurd is, wie daar verantwoordelijk voor is, en of je schade of een belang hebt. Als dit niet duidelijk is, vragen we extra informatie bij je op. Pas als dit duidelijk is, gaan we juridisch aan de slag.

  • 3

    Vinden we dat er een reden is voor juridische actie? Dan beoordelen we wat je wilt bereiken. En of dat juridisch haalbaar is.

    Ook kijken we op welke manier we je het beste kunnen helpen. Dat kan bijvoorbeeld door juridisch advies te geven. Of door je te helpen met mediation. Bij ernstige conflicten kunnen we zelfs een rechtszaak starten.

    Denken we dat jouw doel te bereiken is? En zijn we het samen eens over het plan van aanpak? Dan begint onze rechtshulp aan jou.

    Beoordelen we dat jouw doel niet haalbaar is? Dan kunnen we je helaas niet verder helpen.

Ben je het oneens met onze beoordeling in stap 3? Dan bieden we je de geschillenregeling aan. Je bepaalt zelf of je hier gebruik van wilt maken.