Vakantie en reizen
Veelgestelde vragen
Vliegreis
Heb je niet vrijwillig jouw stoel aan iemand anders gegeven? Dan kun je je geld terugkrijgen of een ander vliegticket accepteren.
Ook heb je recht op een vergoeding volgens deze tabel:
Vliegafstand Vergoeding Minder dan 1.500 km € 250 1.500 tot 3.500 km € 400 3.500 km of meer € 600 Vlieg je met een andere vlucht naar jouw eindbestemming? Dan hangt de vergoeding af van hoeveel vertraging de vlucht heeft.
Je hebt dan recht op een vergoeding volgens deze tabel:
Vliegafstand Vertraging Vergoeding Minder dan 1.500 km Tot 2 uur € 150 1.500 tot 3.500 km Tot 3 uur € 200 3.500 km of meer Tot 4 uur € 300 Ook moet de luchtvaartmaatschappij je verzorging bieden die past bij de wachttijd. Zoals ontbijt, lunch en diner. Is een overnachting nodig? Dan moet de luchtvaartmaatschappij je ook de volgende dingen bieden:
- verblijf in een hotel
- vervoer tussen de luchthaven en het hotel
- twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails
Dat is afhankelijk van wanneer de annulering aan je gemeld is. Mogelijk heb je geen recht op een vergoeding, maar wel op een andere vlucht. In deze tabel bekijk je wat voor jou geldt:
Wanneer is de annulering gemeld?
Recht op vergoeding?
Recht op andere vlucht?
Minimaal 2 weken voor vertrek
Nee
Nee
Tussen 2 weken en 7 werkdagen voor vertrek
Nee
Ja. Deze vlucht vertrekt maximaal twee uur eerder dan je originele vlucht en komt maximaal vier uur later aan.
Minder dan 7 werkdagen voor vertrek
Nee
Ja. De vlucht vertrekt maximaal één uur eerder dan je originele vlucht en komt maximaal twee uur later aan.
Je kunt je geld terugkrijgen of een andere vlucht accepteren. Ook heb je recht op een vergoeding volgens deze tabel:
Vliegafstand Vergoeding Minder dan 1.500 km € 250 1.500 tot 3.500 km € 400 3.500 km of meer € 600 Vlieg je met een andere vlucht naar jouw eindbestemming? Dan hangt de vergoeding af van hoeveel vertraging de vlucht heeft. Je hebt dan recht op een vergoeding volgens deze tabel:
Vliegafstand Vertraging Vergoeding Minder dan 1.500 km Tot 2 uur € 125 1.500 tot 3.500 km Tot 3 uur € 200 3.500 km of meer Tot 4 uur € 300 Ook moet de luchtvaartmaatschappij je verzorging bieden die past bij de wachttijd. Zoals ontbijt, lunch en diner. Is een overnachting nodig? Dan moet de luchtvaartmaatschappij je ook de volgende dingen bieden:
- verblijf in een hotel
- vervoer tussen de luchthaven en het hotel
- twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails
Let op: is je vlucht een aantal dagen van tevoren geannuleerd? Dan heb je mogelijk geen recht op een vergoeding, maar wel op een andere vlucht.
Je hebt recht op een vergoeding volgens deze tabel:
Vliegafstand
Vertraging
Vergoeding
Minder dan 1.500 km 3 uur of meer € 250 Van 1.500 tot 3.500 km 3 uur of meer € 400 3.500 km of meer 3 uur of meer, maar minder dan 4 uur € 300 3.500 km of meer 4 uur of meer € 600 Ook moet de luchtvaartmaatschappij je verzorging bieden die past bij de wachttijd. Zoals ontbijt, lunch en diner. Is een overnachting nodig? Dan moet de luchtvaartmaatschappij je ook de volgende dingen bieden:
- verblijf in een hotel
- vervoer tussen de luchthaven en het hotel
- twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails
Nee. Als eerste is het belangrijk dat jouw documenten geldig zijn en dat je op tijd bij de incheckbalie bent. Anders heb je geen recht op een vergoeding.
Je krijgt ook geen vergoeding bij overmacht. Voorbeelden van overmacht zijn rampen of onverwachte noodgevallen. Zoals een aardbeving, overstroming of dreigende oorlog op de plek van bestemming.
Heb je problemen over een vlucht? Bespreek deze dan eerst met de luchtvaartmaatschappij, op het vliegveld waar je op dat moment bent. Ga niet zelf een andere vlucht boeken of oplossingen zoeken.
Komen jullie er niet uit? Meld jouw klacht dan schriftelijk bij de luchtvaartmaatschappij. Dit kun je doen met een van onze voorbeeldbrieven onder het kopje 'Vakantie en reizen'.
Als dat niet helpt, kun je jouw klacht melden bij het Meldpunt Luchtvaartpassagiers van de ILT. Doe dit binnen één jaar. Geeft de ILT jou gelijk, maar kom je er nog niet uit? Dan kun je naar de rechter.
Let op: zorg dat je op tijd een vergoeding eist via de luchtvaartmaatschappij of rechter. Dit kan tot twee jaar na de vluchtdatum.