Ga naar inhoud

Vakantie en reizen

Veelgestelde vragen

Vliegreis

Heb je niet vrijwillig jouw stoel aan iemand anders gegeven? Dan kun je je geld terugkrijgen of een ander vliegticket accepteren.

Ook heb je recht op een vergoeding volgens deze tabel:

VliegafstandVergoeding
Minder dan 1.500 km€ 250
1.500 tot 3.500 km€ 400
3.500 km of meer€ 600

Vlieg je met een andere vlucht naar jouw eindbestemming? Dan hangt de vergoeding af van hoeveel vertraging de vlucht heeft.

Je hebt dan recht op een vergoeding volgens deze tabel:

VliegafstandVertragingVergoeding
Minder dan 1.500 kmTot 2 uur€ 150
1.500 tot 3.500 kmTot 3 uur€ 200
3.500 km of meerTot 4 uur€ 300

Ook moet de luchtvaartmaatschappij je verzorging bieden die past bij de wachttijd. Zoals ontbijt, lunch en diner. Is een overnachting nodig? Dan moet de  luchtvaartmaatschappij je ook de volgende dingen bieden:

  • verblijf in een hotel
  • vervoer tussen de luchthaven en het hotel
  • twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails

Dat is afhankelijk van wanneer de annulering aan je gemeld is. Mogelijk heb je geen recht op een vergoeding, maar wel op een andere vlucht. In deze tabel bekijk je wat voor jou geldt:

Wanneer is de annulering gemeld?

Recht op vergoeding?

Recht op andere vlucht?

Minimaal 2 weken voor vertrek

Nee

Nee

Tussen 2 weken en 7 werkdagen voor vertrek

Nee

Ja. Deze vlucht vertrekt maximaal twee uur eerder dan je originele vlucht en komt maximaal vier uur later aan.

Minder dan 7 werkdagen voor vertrek

Nee

Ja. De vlucht vertrekt maximaal één uur eerder dan je originele vlucht en komt maximaal twee uur later aan.

Je kunt je geld terugkrijgen of een andere vlucht accepteren. Ook heb je recht op een vergoeding volgens deze tabel:

VliegafstandVergoeding
Minder dan 1.500 km€ 250
1.500 tot 3.500 km€ 400
3.500 km of meer€ 600

Vlieg je met een andere vlucht naar jouw eindbestemming? Dan hangt de vergoeding af van hoeveel vertraging de vlucht heeft. Je hebt dan recht op een vergoeding volgens deze tabel:

VliegafstandVertragingVergoeding
Minder dan 1.500 kmTot 2 uur€ 125
1.500 tot 3.500 kmTot 3 uur€ 200
3.500 km of meerTot 4 uur€ 300

Ook moet de luchtvaartmaatschappij je verzorging bieden die past bij de wachttijd. Zoals ontbijt, lunch en diner. Is een overnachting nodig? Dan moet de  luchtvaartmaatschappij je ook de volgende dingen bieden:

  • verblijf in een hotel
  • vervoer tussen de luchthaven en het hotel
  • twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails

Let op: is je vlucht een aantal dagen van tevoren geannuleerd? Dan heb je mogelijk geen recht op een vergoeding, maar wel op een andere vlucht.

Als je een andere vlucht accepteert, dan stopt jouw originele overeenkomst met de vliegmaatschappij. Dat betekent dat je geen boeking meer hebt voor de originele vlucht. Daardoor kom je ook niet in aanmerking voor een vergoeding.

Je moet geldige documenten hebben. Zoals een bevestiging van de vlucht, een vliegticket en een identiteitsbewijs.

Ook moet je op tijd bij de incheckbalie zijn. Dat betekent: op de tijd die gemeld is. Is er niets gemeld? Dan moet je er maximaal 45 minuten vóór de vertrektijd zijn.

Je hebt recht op een vergoeding volgens deze tabel:

Vliegafstand

Vertraging

Vergoeding

Minder dan 1.500 km3 uur of meer€ 250
Van 1.500 tot 3.500 km3 uur of meer€ 400
3.500 km of meer3 uur of meer, maar minder dan 4 uur€ 300
3.500 km of meer4 uur of meer€ 600

Ook moet de luchtvaartmaatschappij je verzorging bieden die past bij de wachttijd. Zoals ontbijt, lunch en diner. Is een overnachting nodig? Dan moet de  luchtvaartmaatschappij je ook de volgende dingen bieden:

  • verblijf in een hotel
  • vervoer tussen de luchthaven en het hotel
  • twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails

Nee. Als eerste is het belangrijk dat jouw documenten geldig zijn en dat je op tijd bij de incheckbalie bent. Anders heb je geen recht op een vergoeding.

Je krijgt ook geen vergoeding bij overmacht. Voorbeelden van overmacht zijn rampen of onverwachte noodgevallen. Zoals een aardbeving, overstroming of dreigende oorlog op de plek van bestemming.

Heb je problemen over een vlucht? Bespreek deze dan eerst met de luchtvaartmaatschappij, op het vliegveld waar je op dat moment bent. Ga niet zelf een andere vlucht boeken of oplossingen zoeken.

Komen jullie er niet uit? Meld jouw klacht dan schriftelijk bij de luchtvaartmaatschappij. Dit kun je doen met een van onze voorbeeldbrieven onder het kopje 'Vakantie en reizen'.

Als dat niet helpt, kun je jouw klacht melden bij het Meldpunt Luchtvaartpassagiers van de ILT. Doe dit binnen één jaar. Geeft de ILT jou gelijk, maar kom je er nog niet uit? Dan kun je naar de rechter.

Let op: zorg dat je op tijd een vergoeding eist via de luchtvaartmaatschappij of rechter. Dit kan tot twee jaar na de vluchtdatum.

Je kunt alleen een vergoeding krijgen als:

  • de vlucht vertrekt vanuit een land binnen de EU (Europese Unie) óf;
  • je naar een land binnen de EU vliegt met een luchtvaartmaatschappij uit de EU.

Let op: er gelden ook andere voorwaarden voor de vergoeding.

Nee. Je bent in beide gevallen een passagier.

Heb je zakelijk schade? Bijvoorbeeld doordat je een erg belangrijke afspraak miste? Dan kun je mogelijk een schadevergoeding eisen van de luchtvaartmaatschappij.