18 juni 2024
Opgelicht via Marktplaats: wat kun je doen?
Je sluit een mooie deal op Marktplaats. Maar dan gaat het ineens mis. Je hebt betaald, maar het product nooit gekregen. Of je hebt iets verkocht, maar de koper heeft er niet voor betaald en blijkt spoorloos verdwenen. Wat zijn je rechten als je wordt opgelicht op Marktplaats?
Je moet altijd bij de (ver)koper zijn
Ten eerste is het goed om te weten dat Marktplaats alleen de plek is waar aankopen aangeboden worden. Daarom kan Marktplaats je niet verder helpen met je probleem. Je doet namelijk zaken met de gebruikers van Marktplaats, niet met Marktplaats zelf.
Tips bij oplichting via Marktplaats
Als je iets koopt of verkoopt via een online platform als Marktplaats, dan heb je als gebruiker helaas niet veel bescherming vanuit de wet. En dat terwijl er een hoop mis kan gaan, hoe voorzichtig je ook bent.
Als je denkt dat je opgelicht bent, dan kun je een paar dingen doen.
1. Praat met de koper of verkoper
Probeer er eerst samen met de (ver)koper uit te komen. Bel of mail diegene en laat weten wat er mis is. Misschien gaat het om een fout of misverstand. De (ver)koper kan dit dan voor je oplossen.
Kom je er niet uit met de (ver)koper? Bijvoorbeeld omdat je diegene niet kunt bereiken, of omdat de (ver)koper niet wil meewerken? Dan ben je mogelijk het slachtoffer van fraude.
2. Verzamel bewijs
Bij oplichting is het verstandig om eerst zoveel mogelijk bewijs te verzamelen. Verzamel alle informatie die je hebt over de (ver)koper. Denk hierbij aan:
naam
adres
gebruikersnaam op Marktplaats
rekeningnummer
screenshots van de advertentie
screenshots van alle chatberichten
3. Doe aangifte bij de politie
Nadat je het bewijs hebt verzameld, kun je aangifte doen bij de politie. Dit kun je het beste online doen. Lukt dat niet, dan kun je aangifte doen op het politiebureau.
De aangifte zorgt er niet voor dat je je geld terugkrijgt. Wel bewaart de politie de gegevens van de oplichter. De oplichter kan dan minder makkelijk z’n gang gaan en anderen oplichten.
4. Meld de oplichting bij Marktplaats
Tot slot kun je de verdachte gebruiker melden bij Marktplaats. Marktplaats kan dan maatregelen tegen diegene nemen. Bijvoorbeeld door het account van de (ver)koper te blokkeren of diens advertenties te verwijderen. Of door andere gebruikers te waarschuwen, zodat zij geen slachtoffer kunnen worden.
Hoe krijg ik mijn geld terug?
Via Marktplaats of de politie kun je je geld niet terugkrijgen. Ook kun je je geld niet terugboeken als je dit overgemaakt hebt. Wel kan de bank of het betaalplatform je soms helpen om je geld terug te krijgen.
Via betaalplatform met kopersbescherming
Als je hebt betaald via een betaalplatform met kopersbescherming, dan kun je mogelijk al je geld terugkrijgen. Heb je betaald via PayPal? Dan kunnen zij je verder helpen om je geld terug te krijgen. Lees meer over aankoopbescherming van PayPal.
Via je bank
Heb je het geld overgemaakt via de bank én voldoet je situatie aan bepaalde voorwaarden? Dan kun je bij je bank de NAW-gegevens van de oplichter aanvragen. Dit zijn de naam, adres en woonplaats van diegene.
Na jouw aanvraag geeft de bank de oplichter eerst drie weken de tijd om het geld terug te betalen. Betaalt de oplichter het bedrag niet terug? Dan krijg jij de NAW-gegevens van deze persoon.
Dit proces via de bank heet officieel: Procedure NAW-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude (PNBF). Op de website van de Consumentenbond lees je er meer over.
Via een rechtszaak
Heb je aangifte bij de politie gedaan en denken zij te weten wie de verdachte is? Dan kun je een rechtszaak starten bij de civiele rechter. De rechter beslist dan over je zaak. Ook kan de rechter dan eisen dat de (ver)koper een schadevergoeding aan je moet betalen.
Heb je een rechtsbijstandverzekering van Univé?
Dan helpen onze juristen je graag verder. We denken graag met je mee over hoe je deze situatie het beste kunt aanpakken. Ook kunnen we je juridisch advies geven en bijstaan als je een rechtszaak wilt starten. Meld je zaak direct bij ons.
Deel dit bericht