Ga naar inhoud

27 mei 2020

Een (verkeers)ongeluk in het buitenland: wat nu?

Je bent op reis in het buitenland. Eindelijk ertussenuit en genieten van je welverdiende vakantie. Héérlijk. Maar dan gooit een ongeval opeens roet in het eten. Wat te doen?

Andere wetten en regels in het buitenland

Een ongeval zit in een klein hoekje en overkomt je op het moment dat je er niet op rekent. Wanneer je betrokken bent bij een auto-ongeluk in het buitenland, gelden er andere wetten. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat je een schadeclaim op een andere manier moet indienen dan in Nederland. Ook de afhandeling is per land vaak anders. Zeker als er ook nog eens sprake is van lichamelijk letsel.

Uiteraard willen wij je graag helpen met de afhandeling van de schade, maar het is verstandig rekening te houden met de onderstaande zaken.

Tip 1: Contacteer de Alarmcentrale

Ben je klant bij Univé? Dan raden wij je bij een (auto)ongeval aan om contact op te nemen met de Alarmcentrale van Univé. Zij kan adviseren over het eventueel laten repatriëren van bijvoorbeeld de auto. Ook kan dan gelijk een melding worden gemaakt op de autoverzekering. Is je auto alleen WA verzekerd? Dan dekt je autoverzekeraar de schade aan jouw eigen auto niet.

Tip 2: Contacteer je reisverzekeraar

Bij schade aan spullen kun je het beste melding maken bij je reisverzekering. In sommige gevallen dekt zij ook medische kosten die niet door de eigen zorgverzekering worden vergoed.

Tip 3: Vul het Europees Schadeformulier in

Vul een Europees Schadeformulier in en bewaar een kopie hiervan. Onderteken het schadeformulier alleen als je zeker weet dat je verhaal goed op het formulier staat. Let er ook op dat de tegenpartij het formulier ondertekent.

Heb je geen schadeformulier bij de hand? Noteer dan in ieder geval de volgende dingen:

  • datum en exacte plaats van het ongeval;
  • gegevens van de tegenpartij zoals naam en contactgegevens, maar ook het merk en kenteken van het andere voertuig;
  • naam en contactgegevens van de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Het polisnummer of groenekaartnummer staan soms op een sticker op de voorruit;
  • namen en contactgegevens van eventuele getuigen. Denk erom, getuigen zijn vaak na een aanrijding weer snel vertrokken;
  • gegevens van de politieambtenaren en het bureau waar het ongeval gemeld is.

Tip 4: Contacteer de plaatselijke politie

In sommige landen verschijnt de politie niet altijd op de plaats van het ongeval. Ze komen vaak wel als één van de partijen letsel heeft of als er meerdere voertuigen bij zijn betrokken. Bewaar alle informatie die je de politie geeft

Tip 5: Maak foto’s van de situatie

Maak met je mobiele telefoon foto's van de schade, nummerborden, remsporen, en beschadigde goederen. Kortom: fotografeer alles waar je van denkt dan dit bij het verhalen van de schade van belang is.

Tip 6: Klachten? Bezoek een arts

Ga bij lichamelijke of psychische klachten direct naar een arts. Wacht niet tot je weer thuis bent.

Waarom direct naar een arts?
Als er onverhoopt toch sprake is van letsel na een ongeval, dan kan het van groot belang zijn dat er snel een arts wordt bezocht. Zeker in die gevallen waarin vervoer per ambulance niet nodig is.

In veel Europese landen wordt letsel niet erkend als schade als gevolg van het ongeval, als te laat een arts is bezocht. Ben je op vakantie en wil je pas bij terugkomst in Nederland een arts bezoeken, dan kan dit al nadelige gevolgen hebben voor een in te dienen letsel-claim.

Het beste is daarom om dezelfde dag, of als dat niet lukt, de dag na het ongeval een arts te bezoeken. Het is belangrijk dat de klachten door die arts worden genoteerd. Vraag de arts ook of je een verklaring mee kunt krijgen.

Doe nooit uitspraken over aansprakelijkheid

Doe géén toezeggingen over de schuldvraag of schadevergoeding aan de tegenpartij. De schuldvraag en de omvang van de schade wordt later beoordeeld door je verzekeraar. Meld het ongeval in ieder geval zo snel mogelijk bij je eigen verzekering en bij de Alarmcentrale van Univé (als je bij ons verzekerd bent).

Deel dit bericht