23 juli 2024
Problemen met je vlucht door wereldwijde computerstoring: wat zijn je rechten?
Op vrijdag 19 juli 2024 was er wereldwijd een computerstoring. Veel bedrijven hadden problemen met de computers. Bijvoorbeeld op Schiphol. Veel vluchten zijn vertraagd of geannuleerd. Als jouw vlucht is geannuleerd, wil je vast weten wat je rechten zijn. Hieronder vind je antwoorden op veel gestelde vragen.
Heb ik recht op een schadevergoeding?
Je hebt recht op een schadevergoeding als de annulering of vertraging door de luchtvaartmaatschappij komt. Soms is er sprake van overmacht. Dat houdt in dat de luchtvaartmaatschappij er niets aan kon doen. De wereldwijde computerstoring is zo’n overmachtssituatie. In dat geval heb je geen recht op een extra vergoeding.
Ik heb extra kosten gemaakt, wat nu?
Heeft de luchtvaartmaatschappij jouw vlucht geannuleerd? Dan heb je recht op terugbetaling van je tickets. Of op een vervangende vlucht. Soms zegt de luchtvaartmaatschappij dat je zelf een vervangende vlucht moet boeken. Dan heb je extra kosten gemaakt. Je hebt recht op terugbetaling van deze extra gemaakte kosten. Ook heb je bij annulering en vertraging recht op verzorging. Dat is bijvoorbeeld eten en drinken op het vliegveld. Je kunt dan een tegoedbon krijgen. Of achteraf het bonnetje inleveren en je geld terugvragen.
Is er geen vervangende vlucht aangeboden? Of heb je geen geld teruggekregen? Dan kun je bij de luchtvaartmaatschappij je ticketkosten of je geld terugvragen. Je kunt hiervoor één van onze voorbeeldbrieven gebruiken.
Ik ben nu korter op vakantie. Kan ik daar een vergoeding voor krijgen?
Je vlucht is vertraagd. Of omgeboekt. Je komt hierdoor later op je bestemming aan. Toch kun je de eigenaar van je bestemming niet om een vergoeding vragen. Je kunt geen schadevergoeding krijgen als de schade komt door “onvermijdbare en buitengewone omstandigheden”. Net als hierboven is dat overmacht. Je hebt dan geen recht op een vergoeding.
Heb je een rechtsbijstandverzekering van Univé?
Heb je recht op een terugbetaling? En kom je er zelf niet uit met de luchtvaartmaatschappij? Dan helpen onze juristen je graag verder. We denken graag met je mee over hoe je deze situatie het beste kunt aanpakken. Meld je zaak direct bij ons.
Heb je een annuleringsverzekering van Univé?
En is je vlucht meer dan 8 uur vertraagd? Dan kun je misschien een vergoeding vanuit de verzekering krijgen. Kijk voor meer informatie over vertraging en de verzekerde kosten op de website van Univé.
Deel dit bericht