Ga naar inhoud

Mijn bagage is niet aangekomen op mijn vakantiebestemming. Wat kan ik doen?

Als je bagage te laat, kapot of kwijt is, kun je in de meeste gevallen een vergoeding krijgen. Bijvoorbeeld via je reisverzekering, maar ook via de luchtvaartmaatschappij.

Dit moet je in zo'n situatie doen:

  • Vul zo snel mogelijk een PIR-formulier in. PIR betekent Property Irregularity Report. Dit is een klachtenformulier dat je op de luchthaven kunt afhalen bij de balie van de luchtvaartmaatschappij of bij het loket 'Lost & Found'.
  • Check of je reisverzekering dekking biedt.
  • Moet je extra kosten maken? Bijvoorbeeld voor kleding, tandpasta en zonnebrand? Bewaar dan de bonnetjes. Deze moet je namelijk meesturen bij je claim.
  • Heb je alleen een vliegticket geboekt? Neem dan contact op met de luchtvaartmaatschappij. 
  • Als je een pakketreis geboekt hebt, kun je ook de reisaanbieder aanspreken. Deze is verantwoordelijk voor het regelen van je reis en daar hoort ook het vervoer van je koffer bij.
  • Is je bagage beschadigd of vertraagd? Dan moet je de luchtvaartmaatschappij binnen een bepaalde tijd schriftelijk aansprakelijk stellen:
    1. Bij beschadigde bagage: binnen 7 dagen nadat je je bagage terug hebt gekregen.
    2. Bij vertraagde bagage (je bagage komt dus later aan dan jijzelf): binnen 21 dagen nadat je je bagage terug hebt gekregen.

Meer weten? In onze blog over vliegreizen vind je meer informatie over de dekking van de reisverzekering.

Heeft u antwoord op uw vraag gekregen?