Vakantie en reizen
Waar gaat je vraag over?
Kies een onderwerp
Over vakantie en reizen
De reisorganisatie of vakantieaanbieder beloofde je een fantastische vakantie. Maar het liep heel anders dan verwacht. Je vlucht had vertraging of werd lastminute geannuleerd. Of je hotelkamer leek totaal niet op de foto’s. In de volgende FAQ's krijg vindt je direct antwoord op vragen over vluchtvertraging en een geannuleerde vlucht.
Wat kun je doen om je vakantie toch te laten slagen? En hoe kun je jouw extra gemaakte kosten en andere schade claimen? In Mijn situatie zetten we jouw rechten op een rijtje.
Kom je er niet uit? Of heb je juridische hulp nodig? Dan helpen onze juristen je graag verder. Zo kunnen we je helpen als je recht hebt op een schadevergoeding van de vliegmaatschappij. Of als je de reisaanbieder aansprakelijk wilt stellen.
Veelgestelde vragen
Mislukte vakantie
Overlast is altijd een lastig onderwerp. Wat de één 'gezellig druk' vindt, vindt een ander 'vreselijk druk'. Ga in ieder geval in gesprek met de reisleider, als die aanwezig is. Bespreek jouw klacht en kijk wat mogelijk is.
Vind je dat de geluidsoverlast niet acceptabel is en dat je iets anders had mogen verwachten? Bijvoorbeeld omdat je op een stiltecamping bent en last hebt van lawaai door andere gasten? Vul dan ter plekke een klachtenformulier in.
Ben je weer thuis? Meld jouw klacht dan ook schriftelijk bij de reisorganisatie. Doe dit binnen één maand nadat je terug bent.
Soms valt het mee en krijg je een goede andere mogelijkheid aangeboden. Maar het kan ook gebeuren dat je een hotel aangeboden krijgt waar je niet wilt overnachten.
Meld jouw klacht ter plekke bij de reisorganisatie waar je hebt geboekt. Laat de reisaanbieder het klachtenformulier ook ondertekenen. Meld je klacht niet bij het hotel zelf, dat is niet de partij waarmee je een overeenkomst hebt.
Ben je weer thuis? Meld jouw klacht dan ook schriftelijk bij de reisorganisatie. Doe dit binnen één maand nadat je terug bent.
Kom je er niet uit met de reisorganisatie? Dan kun je je klacht melden bij De Geschillencommissie. Maar let op: dit kan alleen als je geboekt hebt bij een reisorganisatie die aangesloten is bij een brancheorganisatie. Zoals de Stichting Garantiefonds Reizen (SGR) en de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR).
Soms blijkt een kamer toch niet zo schoon als op de foto's die je online of in de brochure zag. Of misschien blijkt het hotel wel helemaal geen zwembad te hebben. Heb je direct bij het hotel geboekt? Meld je klacht dan bij het hotel zelf.
Heb je via een reisorganisatie geboekt? Meld je klacht dan ter plekke bij de organisatie. En laat de reisaanbieder het klachtenformulier ondertekenen. Ben je weer thuis? Meld jouw klacht dan ook schriftelijk bij de reisorganisatie. Doe dit binnen één maand nadat je terug bent.
Kom je er niet uit met de reisorganisatie? Dan kun je je klacht melden bij De Geschillencommissie. Maar let op: dit kan alleen als je geboekt hebt bij een reisorganisatie die aangesloten is bij een brancheorganisatie. Zoals de Stichting Garantiefonds Reizen (SGR) en de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR).
Vliegreis
Heb je niet vrijwillig jouw stoel aan iemand anders gegeven? Dan kun je je geld terugkrijgen of een ander vliegticket accepteren.
Ook heb je recht op een vergoeding volgens deze tabel:
Vliegafstand Vergoeding Minder dan 1.500 km € 250 1.500 tot 3.500 km € 400 3.500 km of meer € 600 Vlieg je met een andere vlucht naar jouw eindbestemming? Dan hangt de vergoeding af van hoeveel vertraging de vlucht heeft.
Je hebt dan recht op een vergoeding volgens deze tabel:
Vliegafstand Vertraging Vergoeding Minder dan 1.500 km Tot 2 uur € 150 1.500 tot 3.500 km Tot 3 uur € 200 3.500 km of meer Tot 4 uur € 300 Ook moet de luchtvaartmaatschappij je verzorging bieden die past bij de wachttijd. Zoals ontbijt, lunch en diner. Is een overnachting nodig? Dan moet de luchtvaartmaatschappij je ook de volgende dingen bieden:
- verblijf in een hotel
- vervoer tussen de luchthaven en het hotel
- twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails
Dat is afhankelijk van wanneer de annulering aan je gemeld is. Mogelijk heb je geen recht op een vergoeding, maar wel op een andere vlucht. In deze tabel bekijk je wat voor jou geldt:
Wanneer is de annulering gemeld?
Recht op vergoeding?
Recht op andere vlucht?
Minimaal 2 weken voor vertrek
Nee
Nee
Tussen 2 weken en 7 werkdagen voor vertrek
Nee
Ja. Deze vlucht vertrekt maximaal twee uur eerder dan je originele vlucht en komt maximaal vier uur later aan.
Minder dan 7 werkdagen voor vertrek
Nee
Ja. De vlucht vertrekt maximaal één uur eerder dan je originele vlucht en komt maximaal twee uur later aan.
Je kunt je geld terugkrijgen of een andere vlucht accepteren. Ook heb je recht op een vergoeding volgens deze tabel:
Vliegafstand Vergoeding Minder dan 1.500 km € 250 1.500 tot 3.500 km € 400 3.500 km of meer € 600 Vlieg je met een andere vlucht naar jouw eindbestemming? Dan hangt de vergoeding af van hoeveel vertraging de vlucht heeft. Je hebt dan recht op een vergoeding volgens deze tabel:
Vliegafstand Vertraging Vergoeding Minder dan 1.500 km Tot 2 uur € 125 1.500 tot 3.500 km Tot 3 uur € 200 3.500 km of meer Tot 4 uur € 300 Ook moet de luchtvaartmaatschappij je verzorging bieden die past bij de wachttijd. Zoals ontbijt, lunch en diner. Is een overnachting nodig? Dan moet de luchtvaartmaatschappij je ook de volgende dingen bieden:
- verblijf in een hotel
- vervoer tussen de luchthaven en het hotel
- twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails
Let op: is je vlucht een aantal dagen van tevoren geannuleerd? Dan heb je mogelijk geen recht op een vergoeding, maar wel op een andere vlucht.
Chaos op de luchthaven
De luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie is hier niet verantwoordelijk voor. Dat betekent dat je van hen geen vergoeding kunt krijgen, hoe vervelend dit ook is. Neem contact op met je luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie en vraag of zij samen met jou kunnen kijken naar een oplossing.
Of de luchthaven hiervoor aansprakelijk is, is lastig te zeggen. Je hebt geen contractuele overeenkomst met de luchthaven. Dat maakt het erg moeilijk om jouw schade te verhalen.
Je moet in elk geval kunnen bewijzen dat je jouw vlucht hebt gemist door 'verwijtbaar handelen' van de luchthaven. Dat betekent dat de luchthaven iets heeft gedaan wat niet acceptabel is.
Je hoeft de andere vlucht niet te accepteren. Je mag kiezen tussen een andere vlucht óf een annulering waarbij je het totale aankoopbedrag van je ticket terugkrijgt.
Komt de andere vlucht je niet goed uit? Neem dan contact op met de luchtvaartmaatschappij om een andere vlucht te regelen.
Is een andere vlucht niet mogelijk en boek je een duurder ticket bij een andere luchtvaartmaatschappij? Dan moet de luchtvaartmaatschappij jouw extra kosten voor het nieuwe ticket soms aan je vergoeden.
Als er geen sprake van overmacht is, kun je ook in aanmerking komen voor een vaste vergoeding. Dit kan alleen als:
- de vlucht binnen twee weken voor vertrek is veranderd én;
- er een bepaald tijdsverschil is tussen de oude en de nieuwe vlucht.
Heeft de reisorganisatie je reis in jouw nadeel veranderd? Bijvoorbeeld omdat je van of naar een ander vliegveld moet rijden dat verder ligt? Dan moet de reisorganisatie je in elk geval een redelijke vergoeding bieden voor de kosten die de verandering kan veroorzaken.
Je mag dus verwachten dat je een vergoeding krijgt voor de extra kosten die je door de verandering moet maken. Zoals kosten voor treinkaartjes of benzine.
Juridische hulp nodig?
Je hebt een rechtsbijstandsverzekering van Univé
Meld je zaak online of telefonisch.
Maandag t/m vrijdag: 08.30 tot 18.00 uur
Je hebt geen rechtsbijstandverzekering van Univé
Vraag juridische hulp aan voor een vast bedrag.